Våra vanligaste frågor

Frågeforum

Varför måste jag logga in en gång per år?

Till följd av lagkrav genom GDPR har vi infört en kontinuerlig och automatisk rensning av inaktiva konton/sökande i bostadskön genom att tillämpa ett aktivitetskrav.

Aktivitetskravet innebär att du som sökande måste vara aktiv minst en gång per år för att stå kvar i bostadskön och fortsätta samla köpoäng. Att vara aktiv i bostadskön betyder att du loggar in på ”Mina sidor” minst en gång inom en period på 12 månader. Du loggar in med användaruppgifter alternativt Bank-ID. Så snart du har loggat in har du aktiverat dig och står då kvar i bostadskön ytterligare 364 dagar.

Har du inte loggat in inom tidsperioden har du valt att lämna bostadskön, dina poäng tas bort och dina personuppgifter rensas. På så sätt kan vi upprätthålla en aktiv kö med personer som är intresserade av att flytta till Roslagsbostäder idag eller i framtiden.

Att uppfylla aktivitetskravet betyder inte att du måste göra en intresseanmälan på lägenheter du får förslag på till din inbox. Du ska enbart söka de lägenheter du är intressead att flytta till. Vill du inte ha de förslagsmailen kan du ändra den inställningen under Mina Sidor.

TIPS – Uppge din mailadress som kontaktsätt  på Mina Sidor så får du en påminnelse 30 och 15 dagar innan sista dagen att logga in för att uppfylla aktivitetskravet. Se till att det är en mailadress du använder. Det är ditt ansvar att se till att dina kontaktuppgifter är uppdatera och notera att vi enbart påminner via mail.

När får jag hämta nycklarna?

Nycklarna hämtas hos förvaltaren på distriktskontoret mellan klockan 13-16 (13-15 om det är en fredag) den dagen avtalet träder i kraft. Infaller det på en lördag, söndag eller helgdag hämtas nycklarna nästkommande vardag.
Gällande att hämta nycklarna någon dag tidigare beror på om nuvarande hyresgäst bor kvar eller inte, ring förvaltaren för mer information.

Hur gör jag om jag har glömt mina inloggningsuppgifter?

Hej!

Om du har BankID går det bra att logga in med det. Klicka på ”Logga in med bankId”. Efter det skriver du i hela ditt personnummer och sedan öppnar du appen för BankID och loggar in.

Om du inte har bankID kan du logga in som vanligt med användarnamn och lösenord. Har du glömt dina inloggningsuppgifter kan du skicka efter nya genom att klicka på ”Glömt lösenord?”. Fyll i önskade uppgifter och klicka på ”Skicka lösenord”. Om mailet inte kommer, titta även i skräpkorgen.

OBS! Användarnamnet kan numer inte enbart bestå av siffror. Vet du med dig att du har det, behöver du ändra detta. Det går bra att ringa oss på 0176-20 75 00 så hjälper vi dig.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning,

Kan jag överlåta mina poäng till en familjemedlem?

Nej, poängen är personlig och kan inte överlåtas till någon annan.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning,

Hur länge måste jag stå i kö för att få en lägenhet hos er?

Hej,

Tack för din fråga!

Kötiderna varierar mycket beroende på var du vill bo, vad för hyra du är beredd att betala och hur många som söker på just den lägenheten.

Om vi tittar på de som tecknat avtal under 2019 och 2020 kan vi få fram det här medelvärdet:

Norrtälje: ca 12 år
Rimbo: ca 9 år
Hallstavik: ca 6 år

Det här är alltså den genomsnittliga kötiden för att få en lägenhet, väntetiden kan med andra ord både vara kortare eller längre.

Vi tillämpar ingen förtur, utan går alltid efter köpoängen.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning,

Hittade du inte svaret på din fråga?

Besök vårt frågeforum och få svaren du söker

Frågeforum